🙏హితోపదేశ-సుభాషిత-శ్లోకాః - 0.18🌺
🌷
మూలమ్--
పుణ్యతీర్థే కృతం యేన తపః క్వాప్యతిదుష్కరమ్ ।
తస్య పుత్రో భవేద్ వశ్యః సమృద్ధో ధార్మికః సుధీః ॥౦.౧౮॥
🌺
పదవిభాగః--
పుణ్య-తీర్థే కృతం యేన తపః క్వ-అపి అతి-దుష్కరమ్ । తస్య పుత్రః భవేద్ వశ్యః సమృద్ధః ధార్మికః సుధీః ॥౦.౧౮॥
🌸
అన్వయః--
యేన క్వాపి పుణ్య-తీర్థే అతి-దుష్కరం తపః కృతం, తస్య పుత్రః వశ్యః, సమృద్ధః, ధార్మికః, సుధీః చ భవేత్ ॥౦.౧౮॥
🌼
ప్రతిపదార్థః--
యేన క్వాపి పుణ్య-తీర్థే = మహాక్షేత్రే ; కృతం ; అతి-దుష్కరం = కఠినం ; తపః ; తస్య = (పుణ్యాత్మనః) ; పుత్రః ; వశ్యః = వశంవదః ; సమృద్ధః = గుణగణ-అలఙ్కృకృతః, ధనీ చ ; ధార్మికః = ధర్మాత్మా ; సుధీః = విద్వాన్, వినీతశ్చ ; భవేత్ = స్యాత్ ॥౦.౧౮॥
🌻
తాత్పర్యమ్--
యేన పిత్రా కుత్రచిత్ మహాపుణ్యస్థలే అతికఠినం తపః ఆచరితం, తస్య ఏవ నియతః, సమ్పన్నః, ధర్మానుష్ఠానపరః, ధీశాలీ చ పుత్రో భవేత్। (అతిమహతస్తపసః ఫలమేతద్యత్పుత్రో విద్వాన్ వినీతశ్చ భవతీతి భావః।) ॥౦.౧౮॥
🌿
హిన్ద్యర్థః--
జిస మనుష్య నే కిసీ పుణ్యతీర్థం మేం కఠిన తపస్యా కీ హై, ఉసీకా పుత్ర ఆజ్ఞాకారీ, సమృద్ధ, ధార్మిక తథా విద్వాన్ హోతా హై ॥౦.౧౮॥
☘
ఆన్ధ్రప్రతిపదార్థః :-
యేన = ఏ వ్వక్తిచేత; క్వాపి = ఏదో ఒక; పుణ్య-తీర్థే = పవిత్రమైన పుణ్య క్షేత్రమునందు; అతి-దుష్కరం = అతికఠినమైన; తపః = తపస్సు; కృతం = చేయబడిందో; తస్య = (అలా తపమాచరించిన) అతనికి; వశ్యః = అధీనుడు (అర్థం చేసుకునే యోగ్యత గలవాడు); సమృద్ధః = గుణగణసమృద్ధుడు; ధార్మికః = ధర్మాచరణశీలుడు; చ= మరియు; సుధీః = విద్వాంసుడు; (ఐన) పుత్రః = కుమారుడు; భవేత్ = (పుడుతాడు) అవుతాడు. ॥౦.౧౮॥
🍀
ఆన్ధ్రతాత్పర్యమ్ :-
ఏ వ్వక్తిచేతనైతే ఏదో ఒక పవిత్రమైన పుణ్యక్షేత్రమునందు అతికఠినమైన తపస్సు చేయబడిందో, అలా తపమాచరించిన వానికి మాత్రమే... అధీనుడైన అనగా అర్థం చేసుకునే యోగ్యత గల, గుణగణసమృద్ధుడైన, ధర్మాచరణశీలుడైన మరియు విద్వాంసుడైన పుత్రుడు జన్మిస్తాడు అని భావము. ॥౦.౧౮॥
🙏
🌷
మూలమ్--
పుణ్యతీర్థే కృతం యేన తపః క్వాప్యతిదుష్కరమ్ ।
తస్య పుత్రో భవేద్ వశ్యః సమృద్ధో ధార్మికః సుధీః ॥౦.౧౮॥
🌺
పదవిభాగః--
పుణ్య-తీర్థే కృతం యేన తపః క్వ-అపి అతి-దుష్కరమ్ । తస్య పుత్రః భవేద్ వశ్యః సమృద్ధః ధార్మికః సుధీః ॥౦.౧౮॥
🌸
అన్వయః--
యేన క్వాపి పుణ్య-తీర్థే అతి-దుష్కరం తపః కృతం, తస్య పుత్రః వశ్యః, సమృద్ధః, ధార్మికః, సుధీః చ భవేత్ ॥౦.౧౮॥
🌼
ప్రతిపదార్థః--
యేన క్వాపి పుణ్య-తీర్థే = మహాక్షేత్రే ; కృతం ; అతి-దుష్కరం = కఠినం ; తపః ; తస్య = (పుణ్యాత్మనః) ; పుత్రః ; వశ్యః = వశంవదః ; సమృద్ధః = గుణగణ-అలఙ్కృకృతః, ధనీ చ ; ధార్మికః = ధర్మాత్మా ; సుధీః = విద్వాన్, వినీతశ్చ ; భవేత్ = స్యాత్ ॥౦.౧౮॥
🌻
తాత్పర్యమ్--
యేన పిత్రా కుత్రచిత్ మహాపుణ్యస్థలే అతికఠినం తపః ఆచరితం, తస్య ఏవ నియతః, సమ్పన్నః, ధర్మానుష్ఠానపరః, ధీశాలీ చ పుత్రో భవేత్। (అతిమహతస్తపసః ఫలమేతద్యత్పుత్రో విద్వాన్ వినీతశ్చ భవతీతి భావః।) ॥౦.౧౮॥
🌿
హిన్ద్యర్థః--
జిస మనుష్య నే కిసీ పుణ్యతీర్థం మేం కఠిన తపస్యా కీ హై, ఉసీకా పుత్ర ఆజ్ఞాకారీ, సమృద్ధ, ధార్మిక తథా విద్వాన్ హోతా హై ॥౦.౧౮॥
☘
ఆన్ధ్రప్రతిపదార్థః :-
యేన = ఏ వ్వక్తిచేత; క్వాపి = ఏదో ఒక; పుణ్య-తీర్థే = పవిత్రమైన పుణ్య క్షేత్రమునందు; అతి-దుష్కరం = అతికఠినమైన; తపః = తపస్సు; కృతం = చేయబడిందో; తస్య = (అలా తపమాచరించిన) అతనికి; వశ్యః = అధీనుడు (అర్థం చేసుకునే యోగ్యత గలవాడు); సమృద్ధః = గుణగణసమృద్ధుడు; ధార్మికః = ధర్మాచరణశీలుడు; చ= మరియు; సుధీః = విద్వాంసుడు; (ఐన) పుత్రః = కుమారుడు; భవేత్ = (పుడుతాడు) అవుతాడు. ॥౦.౧౮॥
🍀
ఆన్ధ్రతాత్పర్యమ్ :-
ఏ వ్వక్తిచేతనైతే ఏదో ఒక పవిత్రమైన పుణ్యక్షేత్రమునందు అతికఠినమైన తపస్సు చేయబడిందో, అలా తపమాచరించిన వానికి మాత్రమే... అధీనుడైన అనగా అర్థం చేసుకునే యోగ్యత గల, గుణగణసమృద్ధుడైన, ధర్మాచరణశీలుడైన మరియు విద్వాంసుడైన పుత్రుడు జన్మిస్తాడు అని భావము. ॥౦.౧౮॥
🙏
No comments:
Post a Comment